Jump to content

- - - - -

Trine 2 Review

Piaţa jocurilor indie pare să devină o metodă din ce în ce mai fiabilă pentru tinerii realizatori de jocuri care vor să se afirme. Nu spun asta doar pentru că multe dintre acestea sunt un etalon de originalitate şi frumuseţe, ci din toate punctele de vedere. în 2009 am prezentat, aici la Zon@, un joc numit Trine. Un titlu pe care mi-l amintesc şi acum cu plăcere, dovadă şi nota de 9 pe care a primit-o. Personajele hazlii, grafica superbă, premisa de la care jocul pornea şi gameplay-ul diferit m-au impresionat atunci. Totuşi, nu îmi imaginam că o continuare o să îmi brăzdeze monitorul în viitorul apropiat. Nici nu puteam să mă înşel mai tare. Trine 2 este aici, l-am jucat şi, pentru că sunt redactor silitor iată un review detaliat al acestuia. Ca şi în primul joc, cei trei eroi, Magul, Cavalerul şi Hoaţa…pardon: “întreprinzătoarea”  sunt uniţi de un artefact magic numit “The Trine”, pentru a apăra ţinutul de o nouă ameninţare. în acest caz, una bucată infestaţie de goblini. Astfel, cei trei se îmbarcă într-o nouă aventură, care, spre deosebire de primul joc, are o durată mult mai mare.
într-un mod ciudat, Trine 2 îmi aduce aminte de romanele lui Terry Pratcher, asta şi pentru că jocul are acel iz fantastic cu care m-am întâlnit în cărţile mai sus-numitului. Universul prezentat în acest titlu este atât de plăcut încât nu poţi să nu te simţi atras de complexitatea sa. Chiar dacă vorbim de un Indie game, valoarea narativă a acestuia nu poate fi ignorată, de această dată personajele fiind mult mai bine dezvoltate de către creatori, într-un fel umanizate, atât prin umor, voice over cât şi prin desfăşurare. O să merg atât de departe cât să spun că Trine 2 oferă o poveste plăcuta pentru toate vârstele, chiar dacă este un joc 12+, asta pentru că naraţiunea are acel ceva cu care toata lumea se poate indentifica. Nostalgic… cel puţin! Totuşi, are şi ceva lacune. Esenţa poveştii este extrem de plăcută, dar problema constă în lipsa de dezvoltare narativă. Cred că toată lumea s-ar fi bucurat de ceva consistenţă la acest capitol. Motivaţiile sunt clare, în sensul că ţinutul este plin de goblini, dar povestea ca tot unitar lasă puţin de dorit. Cine ştie, poate Trine 3 o să mă surprindă şi mai mult din acest punct de vedere!
Cele trei elemente pe care jucătorul trebuie să le aibă în minte atunci când începe acest joc sunt: cooperare, isteţime şi fizică. Aceste trei elemente sunt la fel de importante ca cele trei personaje principale. Chiar dacă, la bază, Trine 2 este un platformer, acestea joacă un rol foarte important în parcurgerea unui nivel. în primele momente de joc ai parte de un tutorial care te învaţă ce şi cum poate face fiecare personaj. Magul, pentru că aşa începi, nu este tipicul Gandalf cu care mulţi s-au obişnuit de-a lungul anilor. Acesta este mai degrabă un magician mai împiedicat, o magie de genul unei bile de foc fiindu-i străină. Totuşi, are abiltăţile sale, putând să facă să apară din neant obiecte precum cutii; mai mult, le poate levita pentru a ajunge în anumite zone. Cavalerul, pe de altă parte, este geniul musculos dintre cei trei. Chiar dacă nu prea isteţ, acesta compensează prin forţa brută, fiind ideal într-o luptă directă cu adversarii fantastici. Echipat cu un scut, un ciocan şi o sabie, acesta este partea defensivă a trioului. Iar ultima, dar nu cea din urmă, este hoaţa. Şi nu, nu o sa staţi să spargeţi lacăte s-au să vă strecuraţi prin spatele inamicilor pentru că abilităţile acesteia sunt mai puţin “rogue like”. Ea are la dispoziţie un cârlig cu care se poate agăţa de diverse zone, altminteri imposibil de accesat şi un arc, ideal pentru lupta la distanţă. Ceea ce este interesant şi cu adevarat inovator, este felul în care cei trei trebuie să alternaţi constant pentru a termina un nivel, puzzelurile din joc fiind uneori destul de întortocheate încât să îţi pună serios isteţimea la încercare. Asta nu înseamnă că există o singură rezolvare pentru un anumit puzzle. Frozenbyte au reuşit să creeze cu acest platformer o experienţă total non-liniară, în ciuda faptului că jocul este un puzzle-platfomer. Pentru a rezolva un anumit puzzle, jucătorul poate gasi cel puţin trei moduri prin care îl poate rezolva, element destul de inedit printre mecanicile de joc abordate de către alţi producători.
Controlul celor trei este absolut fenomenal. De la apasarea unei taste, sau buton dacă jucaţi pe un controler, comanda este înregistrată instantaneu de joc. Este unul dintre cele mai satisfăcătoare platformere pe care le-am jucat de la Sonic Generations încoace. Niciun pasionat de platformere nu cred că o să găsească vreun cusur din acest punct de vedere. Controlul personajelor este ideal aş putea spune.
Trine 2 nu este compus doar din puzzle-uri întortocheate, ci şi din secvenţe de luptă şi ceva boşi pe ici pecolo.Aceste lupte sunt menite să rupă monotonia unui nivel plin de tot felul de enigme, totuşi felul în care se desfaşoară este cât se poate de satisfăcător, jucătorul putând să apeleze la aptitudinile eroilor pentru a-şi dovedi adversarii. Şi pentru că totul trebuie să aibă şi ceva adâncime, ca şi în primul joc, fiecare erou are un set de cinci abilităţi ce pot fi îmbunătăţite cu ajutorul punctelor de experienţă. Ceea ce este totusi stresant, este faptul că anumite abilităţi dobândite cu ajutorul acestui arbore sunt necesare pentru a termina un nivel, iar jucătorul trebuie să realoce punctele pentru a depăşi o anumită porţiune a unui puzzle. De amintit că realocarea de puncte este gratuită, aşa că nu o să faceţi stanga-mprejur pentru a cauta experienţă.
Unul dintre punctele forte ale acestui joc este multiplayer-ul cooperativ. Atât online, cât şi local. Un pas major faţă de jocul precedent, şi probabil unul dintre motivele pentru care recomandăm un bundle pentru acesta. Unei sesiuni se pot alătura până la alţi doi jucători, fiecare dintre aceştia controlând unul dintre cei trei protagonişti în mod activ, puzzle-urile devenind astfel mult mai uşoare după părerea mea. Cu toate astea, m-am găsit jucând povestea chiar şi pentru a 3-a oară, doar pentru că este distractiv să gasesti noi metode de a termina un nivel, iar această mutare din partea celor de la Frozenbyte este salutată cordial de către Zon@, cu toate că trebuia inclusă încă de la primul joc.
încet, încet am ajuns şi la grafică. Am precizat că este un indie game, nu? De la un studio în care activează în jur de 20 de persoane. Ei bine, Trine 2 este un etalon de frumuseţe. Vreţi să auziţi ceva şi mai grandios de atât? Motorul jocului a fost refăcut în totalitate de către studiul creator. Jocul nu numai că arată superb, dar fizica acestuia este cât se poate de corectă. De la fundalul bogat animat, până la micile detalii pe care jocul le prezintă nimic nu a fost lãsat la voia întâmplãrii. Iar toate astea au fost realizate de o mânã de oameni cu talent. Ştiu cã sunã a laudã, dar când vezi asemenea talent trebuie menţionat. Animaţiile, fluditatea, lumina şi multe alte elemente mi-au dat impresia uneori cã urmăresc un tablou în mişcare, iar coloritul jocului mi-a lăsat o impresie extrem de placută, pe care nu cred că o să o uit cât de curând.
Sunetul în joc este o experienţă în sine. Pe lângă faptul că toată experienţa narativă este prezentată atât text cât şi vocal, tonul vocilor personajelor şi interpretarea par cât se poate de autentice uneori având impresia că ascult ceva similar cu un film în care s-au investit ceva milioane. Cât despre coloanasonoră, cred că este exact ceea ce îi trebuia jocului pentru a completa atmosfera. Aceasta nu numai că este complementară ambientului, dar punctarea în momentele critice şi felul în care pompează adrenalină în anumite momente cheie face din acest element un deliciu auditiv.

Este Trine 2 un joc bun? La cât l-am lăudat, cu siguranţă! Este unul dintre acele jocuri pe care trebuie să le joci pentru a vedea ce înseamnă un geniu creativ. Dacă primul joc a reuşit sş mş uimeascş, Trine 2 a ridicat ştacheta mai sus pentru platformerele de acest gen. Noi aici la Zon@ îi acordam lui Trine 2 un 9.4 şi îl recomandăm cu caldură oricărui tip de jucător. Ĩntre timp, vă aşteptăm pe canalul nostru de youtube, arealit şi pe site-ul nostru arealit.tv cu varianta integrală a review-ului. Păreri, opinii şi reclamaţii, dacă este cazul.

Extaziuss Sponsor

Extaziuss @ Facebook

Staff-ul Comunitatii Extaziuss