Jump to content

- - - - -

Uncharted 3 Review

Posted Image

Când spui Uncharted te gândeşti automat la PS3. Jocul a fost aplaudat pentru grafică, poveste, nu atât de mult pentru multiplayer, cu toate că are punctele sale forte, dar ceea ce a diferenţiat clar titlul era atmosfera generată în timpul jocului. Asta nu înseamnă că este şi cea mai originală exclusivitate! Fie că vrem să înfruntăm sau nu cruda realitate, cei de la Naughty Dog, au reuşit să îmbine mecanici din alte jocuri într-un mod eficient şi fluent până acum, rezultatul fiind laudele criticilor, aplauzele fanilor şi nu în ultimul rând, crearea unui personaj memorabil… Nathan Drake.  Sau dacă doriţi, copilul nelegitim al lui John Rambo şi Lara Croft. Proaspăt ieşit pe piaţă, cel de-al treilea titlu al seriei, Uncharted 3: Drake Deception a ajuns şi la noi în redacţie şi… rezultatul în review-ul următor.
Nathan este în căutarea unei noi comori. Iar de această dată, ceea ce încearcă să descopere, este undeva între unicornii pufoşi şi roz şi căciula lui Burebista. Asta nu îl opreşte să se bălăcească prin nisipel… la propiu… pentru a găsi un oraş pierdut supranumit Atlantisul Deşertului. Un oraş mistic, plin de mister… etc, etc, etc… Nathan, de această dată baletează între descoperirea unei enigme lăsate în urmă de strămoşul său, Francis Drake, şi… o cunoştinţă mai veche care nu o să se dea în lături să îl aerisească dacă îi stă în cale. Şi iată cum al nostru căutător de senzaţii tari şi obiecte lucioase, împreună cu protagonişti noi şi vechi se îmbarcă într-o nouă aventură care la un punct se loveşte în gard.
Povestea din acest joc explorează mai mult legătura dintre Nathan şi mentorul său Sully, descoperind părţi din trecul lor tumultos şi plin de peripeţii, mai mult, te lasă să controlezi o versiune mai tânără a scormonitorului de obiecte lucioase, într-un fel împingându-te să te ataşezi emoţional, atât de acesta, dar şi de legătura dintre cei doi. Pe de altă parte avem şi noii „băieţi răi”, în cazul nostru „Baba Cloanţa şi Contele de Freză Tâmpă, expirată în anii 80”, care încearcă să ajungă primii la oraşul cu pricina, astfel având o serie de personaje realmente credibile. Problema apare undeva după ce ai terminat cam trei sferturi de joc. Nu înţelegeţi greşit, jocul nu este monoton, nici pe departe, doar că finalul pare mult prea lungit. S-au moscait atât să aranjeze toate piesele în poveste ca să pice totul exact aşa cum spunea scenariul, încât finalul parcă nu a avut aceeaşi savoare pentru mine. Sigur, este o părere personală pe care mi-o asum în totalitate, dar parcă mi-aş fi dorit să văd finalul ălă blestemat cu jumătate de ora mai devreme.
Chiar şi asa, Uncharted 3 are una dintre cele mai bine scrise poveşti din acest an. Emoţie, sentimente cât pentru tot anul, personaje credibile, suspans şi trădări, răsturnări de situaţie când îţi e lumea mai dragă şi multe astfel de calităţi care pot fi atribuite acestui joc. Chiar şi dacă stai pe margine şi te uiţi frumos la imagini o să iei parte şi o să trăieşti fiecare moment, Uncharted 3 reuşind să atragă jucătorul, fără să îşi dea seama, în lumea pe care o prezintă.
Nu multe lucruri s-au schimbat de la ultimul joc din punct de vedere al mecanicii de gameplay. între două secvenţe de platforming, în care eşti suspendat pe marginea unei stânci şi te împuşti cu fel şi fel de inamici, există un accent de această dată pe lupta corp la corp, jocul lăsându-te acum să te fereşti de pumnii inamicilor cu un quick time event. Este un plus bine-venit şi destul de interesant, chiar funcţional, iar după Batman, m-am simţit ca acasă cu implementarea acesteia.  Mai mult, poţi să îţi surprinzi adversarii acum şi să îi disponibilizezi ninja style, adăugând şi un element stealth seriei. Astfel, dacă nu vrei să te împuşti cu toţi inamicii de pe hartă, poţi pur şi simplu să te strecori după ei, asta şi pentru că avem arme cu amortizor mai nou, chestie destul de utilă dacă vrei să faci pe spionul. Ceea ce nu s-a schimbat, este felul în care abordezi un nivel. Uncharted 3 a fost şi în trecut destul de rigid la capitolul abordare, jucătorul având o cale prestabilită pe care să o parcurgă. Sigur, acel culoar era plin de evenimente cinematice şi momente regizate, care te făceau să îţi rozi unghiile de emoţie, dar uneori un pic de diversitate nu strică. într-un fel, seria seamănă mai mult decât doreşte să admită cu primele Rezident Evil într-o măsură sau alta. Bine, asta îi dă şi savoarea sa unică, jucătorul având ocazia să vadă cum se desfăşoară fiecare eveniment, fără să rateze momente cheie, lucru pe care Uncharted 3 îl face la un nivel diferit de restul jocurilor.
Ca şi în jocurile trecute există şi puzzle-uri elaborate menite să îţi stoarcă neuronii pentru a găsi rezolvarea, dar comparativ cu Uncharted 2, aici parcă sunt mai iertătoare cu jucătorul, găsindu-le mai uşoare faţă de predecesorul său. Evident, poţi să îţi consulţi jurnalul pentru ceva ajutor, dacă lucrurile sunt prea înghesuite în capul tău, iar unele puzzle-uri îţi dau posibilitatea ca jocul să găsească soluţia pentru tine. Şi colectarea de comori este prezentă, iar unele dintre acestea sunt ascunse destul de bine. Multe dintre obiectele pe care Drake trebuie să le găsească sunt ascunse acolo unde îţi este lumea mai dragă, fiind mai greu accesibile, mai ales când te scufunzi cu o nava în mijlocul mării. Cu toate astea, poţi să temini jocul de două ori şi să descoperi câteva chestii noi faţă de ultima dată când ai văzut ecranul de game over.
Singurele mele plângeri la capitolul gameplay sunt platforming-ul, care chiar nu necesită prea multă îndemânare şi inamicii. Am terminat cele 20 şi ceva de capitole în 8 ore şi ceva, iar constanta stresantă a fost că majoritatea inamicilor pareau aceeaşi persoană, doar cu un alt skin. Au acel nivel de fineţe, dar parcă sunt prea rigizi în timpul luptei corp la corp, iar felul în care te observă uneori pare să fie la mila inteligentului artificial, fie că joci singur sau cooperativ. Ori te văd din partea cealaltă a hărţii, ori pur şi simplu treci pe lângă ei fără să te bage în seamă, confundându-te cu veioza mătuşii Petunia.
Multiplayer-ul în Uncharted 3 a primit şi el un upgrade. Modurile de joc sunt acum mai elaborate, jucătorul având parte şi de un Death Match în trei echipe, chestie pe care nu am mai încercat-o de pe vremea lui Tribes. în rest majoritatea modurilor de joc sunt destul de distractive, cu menţiunea că o să fie nevoie de ceva timp până să te obişnuieşti cu mecanica generală a meciurilor. Poţi acum să intrii într-un meci în desfăşurare şi să te foloseşti de aliaţi pentru a te teleporta pe hartă, chestie care conferă un avantaj tactic în timpul meciurilor mai încinse. Există şi multiplayer split screen, iar customizarea personajelor este un deliciu vizual, având în vedere că poţi să îţi realizezi cel mai ciudat personaj fără prea multă bătaie de cap, vizual vorbind, meciurile de multiplayer fiind destul de diverse. Ceea ce schimbă mecanica generală de joc sunt Booster-ele, sau versiunea jocului cu Perk-uri. Această nouă adăugare în mecanica de joc este felul în care Uncharted încearcă să facă faţă valului Modern Warfare, reuşind totuşi să aducă ceva nou pe masa de joc cu ajutorul hărţilor dinamice şi… realmente, în continuă mişcare.

Grafic vorbind, Uncharted 3 scârţie puţin. Sigur, este un joc superb cu foarte multe elemente cinematice menite să îţi taie respiraţia, dar în momentul în care o textură se încarcă mai greu, într-un ansamblu realmente unic, ceva-i putred în Danemarca. Aceste probleme sunt uşor remediabile, dar pentru cei care au cumpărat jocul chiar în ziua lansării, mă refer la fanii hardcore ai seriei, parcă nu a picat bine. Chiar şi aşa, animaţiile fiecărui personaj în parte, până şi NPC-urile sunt cât se poate de reale. Iar în momentul în care te angajezi într-o luptă, nu o să ai impresia că te baţi cu acelaşi inamic, fiind mult mai divers faţă de alte titluri la acest capitol. Totuşi, ceea ce fură ochii jucătorului, sunt secvenţele scriptate pline de suspans. Fie că atârni de un avion, fie că te lupţi într-o cavernă, Uncharted 3 ştie cum să sublinieze necesitatea de a urgenta acţiunile tale. O să ai parte de momente demne de Hollywood în unele cazuri, fiind clar unul dintre cele mai scriptate jocuri, dar într-un mod bun. Iar atmosfera creată de Naughty Dog este şi ea demnă de laude. Nivelele pe care jocul le pune în faţa gamerului sunt de o frumuseţe rară, iar nivelul de detaliu şi migala pentru fiecare element de decor se vede cu ochiul liber fără prea mult efort. O să stai în anumite momente să admiri ceea ce jocul îţi aruncă în faţa ochilor, şi asta nu numai o dată. Iar dacă asta nu era destul, muzica în joc dezvoltă şi mai mult acel sentiment de WoW cu care seria ne-a obişnuit. Fiecare sunet şi impact de glonte o să îţi dea impresia de real, iar muzica porneşte acolo unde trebuie, scoţând în evidenţă şi atmosfera generală. Dacă, de exemplu, eşti angajat într-o luptă, o să simţi subtil cum aceasta îţi pompează adrenalină în sistem, iar dacă eşti în pericol, un mic boost muzical o să îţi dea acea senzaţie de pericol iminent. Cât despre actorii vocali, nimic de rău. Nolan North este prezent şi de această dată în rolul scormonitorului de comori, prestaţia sa fiind de zile mari. Nici restul personajelor, fie ele bune sau rele, nu au fost lăsate în voia sorţii. Emoţia transmisă prin intermediul dialogurilor este ceva cu care nu prea m-am întâlnit în alte jocuri, Uncharted 3 reuşind să mă convingă sonor de necesitatea unei acţiuni sau urgenţa alteia, totul cumulând într-un joc absolut superb, dar cu mici probleme.
Seria Uncharted a fost şi o să fie un etalon de frumuseţe pentru cei de la PlayStation. Personajele credibile, chiar dacă debordante uneori şi peisajele fenomenale pe care jocul le aruncă în faţa jucătorului sunt ceva pe care numai cei de la Naughty Dog reuşesc să o facă, evidenţiând şi mai mult puterea brută pe care PS3-ul o are la dispoziţie. Apropo, pentru cei care urmează să mă întrebe dacă jocul apare şi pe PC, răspunsul este simplu: Nu!

Extaziuss Sponsor

Extaziuss @ Facebook

Staff-ul Comunitatii Extaziuss